مزایای سرمایه گذاری خارجیان در ترکیه چیست؟

مزایای سرمایه گذاری خارجیان در ترکیه چیست؟

ترکیه به دلیل جمعیت جوان در حال رشد، نیروی کار متخصص و موقعیت جغرافی- سیاسی خویش در صدر کشورهای مورد انتخاب سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.
با قانون « سرمایه های خارجی مستقیم » که از سال ۲۰۰۳ به اجرا درآمد تعداد شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در ترکیه افزایش یافته و همچنان در حال رشد می باشد. به کمک این قانون موانع سر راه سرمایه گذاران خارجی برداشته شده و بسیاری مزیت های دیگر برای خارجیان به ارمغان آورده است. علاوه بر این ترک های مقیم خارج کشور هم می توانند از این مزایا بهره مند شوند. ما نیز به این دلیل مزایای سرمایه گذاری در ترکیه را برای سرمایه گذاران خارجی و ترک های مقیم خارج از کشور گردهم آوردیم.

چه مزایایی برای سرمایه گذاران خارجی عرضه می شود؟
خارجیانی که سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند از امکانات فراهم شده برای سرمایه گذاران داخلی می توانند به طور مساوی بهره مند شوند. سرمایه گذاری مستقیم نیز به طریق تاسیس شرکت، شعبه و یا شراکت با یک شرکت موجود مسیر است. از سوی دیگر، در سرمایه گذاری های غیرمستقیمی که با خرید سهام یا اوراق بهادار صورت می گیرد، هیچ نوع حمایتی برای سرمایه گذاران خارجی از سوی دولت تعلق نمی گیرد. از این رو تنها سرمایه گذراران طولانی مدت و مستقیم در ترکیه می توانند از مزایای دولتی بهره مند شوند. علاوه بر این، سرمایه گذاران خارجی خواهند توانست درآمدهای حاصل از فعالیت های انجام یافته در ترکیه از قبیل سود، فروش، انحلال و جبران خسارت، لیسانس، مدیریت و توافقنامه های مشابه را آزادانه به خارج از کشور ببرند.
علاوه بر تمامی موارد مذکور خارجیانی که خواهان سرمایه گذاری در ترکیه هستند، خواهند توانست از کسر مالیات، تخصیص محل سرمایه گذاری و حق بیمه و حمایت های دولتی مشابه بهره مند شوند.

مقررات مالیاتی ویژه در دسترس
به منظور جلوگیری از پرداخت همزمان مالیات در کشور مبدا و ترکیه توسط سرمایه گذاران خارجی، توافقنامه های مختلفی با کشورها صورت گرفته است. برای مثال یک شهروند فرانسوی سرمایه گذار در ترکیه، به دلیل فعالیت هایش در ترکیه تنها در این کشور مالیات پرداخت می کند و در فرانسه ملزم به پرداخت مالیات نمی باشد.

تحت پوشش توافقنامه ممانعت از پرداخت مالیات دوگانه، برخی کشورهایی که ترکیه با آنها قرارداد بسته است بدین شرح می باشند: آمریکا، آلمان، آذربایجان، چین، فرانسه، کره جنوبی، گرجستان، ایران، قطر، قبرس شمالی، مالزی، پاکستان، روسیه، سنگاپور، اردن.

سرمایه گذاران خارجی چه نوع شرکت هایی می توانند تاسیس کنند؟
سرمایه گذاران خارجی می توانند در ترکیه شرکت مختلط سهامی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت شراکتی تاسیس کنند. با وجود این که شرکت های شراکتی ساختار نهادی نداشته و شخصی هستند به دلیل تاسیس آسان و کم هزینه بودن دارای مزایایی نیز می باشند اما سرمایه گذاران خارجی در ترکیه بیشتر شرکت های مختلط سهامی و مسئولیت محدود را برای تاسیس انتخاب می کنند.
ضمن تاسیس شرکت، باید عنوان آن، مرکز، مدیر و ساختار سرمایه تعیین شود. سپس لازم است مدارک تایید شده شرکت توسط دفتر اسناد رسمی در سیستم مرکزی ثبت شده و باید به دفتر ثبت تجاری مراجعه شود. مدارک تهیه شده در خارج از ترکیه هم باید از سوی دفترخانه و یا کنسولگری تایید شود. همچنین برای شرکای بدون تابعیت ترک نیز باید شماره مالیاتی بالقوه دریافت شود. همچنین شرکت های خارجی می توانند در ترکیه شعبه و دفاتر ارتباطی تاسیس نمایند. این نمایندگی ها موظف به سرمایه گذاری در محل تاسیس نیستند اما این شعبه هم باید به ثبت تجاری برسد.
در پایان باید گفت که : سرمایه گذاران خارجی برای این که با کارهای مربوط به تاسیس شرکت درگیر نشوند، انتقال شرکت های آماده را برای خود ترجیح می دهند.

مالیات برای سرمایه گذاران خارجی چگونه است؟
مالیات برای شرکت های سهامی عام و شرکتهای limited بیست درصد می باشد. علاوه بر این افراد در طول سال از بهره های کسب کرده نیز باید مالیات درآمد پرداخت نمایند. نرخ درآمد شخصی بین 15 تا 35 درصد است.

ترکیه کشوری موافق با عدم پرداخت مالیات دوگانه برای سرمایه گذار در کشور مبدا خویش و ترکیه می باشد. کشورهای تابع این توافقنامه روز به روز بیشتر شده و سرمایه گذاری در ترکیه راحت تر می شود. علاوه بر این موارد در دوره های مختلف از سوی دولت به سرمایه گذاران خارجی معافیت های مالیاتی تعلق می گیرد.

آیا سرمایه گذاران خارجی می توانند تابعیت ترک دریافت کنند؟
با قانون جدیدی که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ به اجرا درآمد افراد خارجی سرمایه گذار در ترکیه می توانند تابعیت کسب کنند. طبق این قانون به خارجیانی که بالاتر از حد مشخصی سرمایه گذاری ، اشتغال زایی و یا سپرده گذاری کنند حق تابعیت ترک اعطا خواهد شد. چنانچه سرمایه گذاران خارجی شرایط مذکور زیر را فراهم نمایند خواهند توانست تابعیت دریافت کنند:

  • سرمایه گذاری حداقل ۲ میلیون دلار
  • خرید املاک غیرمنقول به ارزش حداقل ۱ میلیون دلار (که با اجرای قانون جدید این مبلغ به 300 هزار دلار کاهش پیدا خواهد کرد)
  • اشتغال زایی برای حداقل ۱۰۰ نفر
  • سپرده گذاری حداقل ۳ میلیون دلاری در بانک های فعال در ترکیه به مدت حداقل ۳ سال
  • خرید و نگهداری مشروط به حداقل ۳ سال ابزارهای بدهی دولتی به ارزش کمینه ۳ میلیون دلاv

سرمایه گذاران خارجی که هر یک از شرایط مذکور را بتوانند فراهم کنند، با پیشنهاد وزرات خانه مربوطه و تصمیم شورای وزیران خواهند توانست تابعت ترک را کسب نمایند.

منبع:atakurumsal.com

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =