فرودگاه آتاتورک استانبول

فرودگاه آتاتورک استانبول

فرودگاه آتاترک یا آتاتورک استانبول،  در حال حاضر بزرگ‌ترین فرودگاه کشور ترکیه به حساب می‌آید و عنوان پنجمین فرودگاه شلوغ در اروپا را یدک می‌کشد.

«فرودگاه آتاتورک استانبول» (Istanbul Atatürk Airport)، فرودگاه بین‌المللی اصلی بزرگ‌ترین شهر ترکیه، یعنی استانبول به شمار می‎رود و قطب اصلی خط هوایی «ترکیش ایرلاینز» محسوب می‌شود.

تعداد مقاصد پروازها و جابه‌جایی مسافران، این فرودگاه را بزرگ‌ترین فرودگاه کشور ترکیه تبدیل کرده است.

فرودگاه آتاتورک توانسته بود عنوان سومین فرودگاه پر رفت و آمد در اروپا را به خود اختصاص دهد، اما بنا به دلایل امنیتی، این رتبه در سال 2017 به مقام پنجم سقوط پیدا کرد و فرودگاه هیترو در لندن، شارل دوگل در پاریس، فرودگاه فرانکفورت و اسخیپول در آمستردام از آن پیشی گرفتند.

از آن جایی که بخشی از استانبول در قاره‌ی اروپا و بخشی دیگر در قاره‌ی آسیا واقع شده، می‌توان گفت که 2 فرودگاه بین‌المللی این شهر، تنها فرودگاه‌های بزرگی هستند که به 2 قاره‌ی مختلف تعلق دارند.

«فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن» (Sabiha Gökçen International Airport) در بخش آسیایی و فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی آن قرار گرفته است. درواقع فرودگاه آتاتورک در سال 1924 و در منطقه‌ی «یشیل کوی» (Yeşilköy) تأسیس شد و به همین دلیل، ابتدا آن را با نام «فرودگاه یشیل کوی» می‌شناختند.

اما نام این فرودگاه را در سال 1980 به افتخار اولین رئیس جمهور ترکیه، یعنی «مصطفی کمال آتاترک» تغییر دادند.

ترمینال ها

فرودگاه آتاتورک استانبول، 2 ترمینال مسافربری اصلی دارد که به هم متصل هستند. «ترمینال داخلی» (Domestic Terminal) آن، ترمینال قدیمی و کوچک این فرودگاه به شمار می‎رود و به پروازهای شهرهای داخلی کشور ترکیه اختصاص دارد.

باجه‌های چک-این و گیت‌های خروجی آن در طبقه‌ی دوم و سیستم حمل و نقل چمدان نیز در طبقه‌ی هم‌کف قرار گرفته است.

از «ترمینال بین‌المللی» (International Terminal) این فرودگاه در سال 2000 بهره‌وری شد که هواپیماهای بزرگی همچون «بوئینگ 777-300 ای آر» (Boeing 777-300ER) می‌توانند به راحتی در آن فرود بیایند.

این ترمینال شامل یک سالن اصلی می‌شود و باجه‌های چک-این، مغازه‌ها و رستوران‌ها در این سالن قرار گرفته‌اند که 24 ساعته آماده‌ی خدمت‌رسانی به مسافران این فرودگاه شلوغ می‌باشند. بخش پروازهای خروجی، 27 گیت و بخش پروازهای ورودی این ترمینال، 11 سیستم حمل و نقل چمدان را دربرمی‌گیرد.

علاوه بر آن، یک ترمینال دیگر را نیز مخصوص هوانوردی عمومی ایجاده کرده‌اند و یک ترمینال باری را هم به محموله‌های رادیواکتیو و بارهای یخچالی فاسد شدنی اختصاص داده‌اند.

دسترسی به مرکز شهر

فرودگاه آتاتورک تا مرکز شهر استانبول حدودا 20 کیلومتر فاصله دارد.

برای دسترسی به نقاط مختلف شهر می‌توانید از خط متروی استانبول، تاکسی و اتوبوس‌های فرودگاه استفاده کنید.

مدیریت سرویس‌های شاتل آن را «هاواتاش» (Havataş) برعهده دارد که یکی از کمپانی‌های اصلی حمل و نقل زمینی در ترکیه به حساب می‌آید.

این اتوبوس‌ها به سمت مناطق گوناگونی در شهر از جمله «میدان تکسیم» (Taksim Square) و «باکرکوی» (Bakırköy) حرکت می‌کنند.

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

sadabad camii istanbul

مسجد سعدآباد استانبول

مسجد سعدآباد استانبول مسجد سعدآباد استانبول (Sadabad Camii – Çağlayan Camii) اولین مسجد ساخته شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 6 =