میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول

علت نام گذاری میدان تکسیم استانبول

علت نامگذاری میدان تکسیم (Taksim Square) که به میدان تقسیم نیز معروف است مربوط به اواخر امپراطوری عثمانی می شود، در آن زمان آبهایی که از شمال شهر استانبول روان بودند را به یک آب انبار سنگی در سمت غرب میدان هدایت می کردند و از آنجا به وسیله انشعابهایی آب را تقسیم می کردند و به سایر نقاط شهر استانبول می رساندند و واژه‌ی تکسیم نیز اشاره به همان دوران دارد.

میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول به عنوان میدانی در قسمت اروپایی ، یکی از نقاط توریستی و مهم شهر به شمار می اید که توسط گزینه های مختلفی از مغازه ، رستوران ، کافه و هتل احاطه شده است . میدان تقسیم یا تکسیم در قلب استانبول مدرن واقع شده و ایستگاه مرکزی شبکه مترو استانبول در آن قرار دارد .

میدان تکسیم مکانی است که اکثریت قریب به اتفاق گردشگران تور استانبول حتی برای یک بار برای بازدید از جاذبه هایی که در اطرافش واقع شده از آن عبور کرده اند .

برخی از گردشگران نیز برای اینکه دسترسی راحتی به تمام جاذبه های گردشگری استانبول داشته باشند و بتوانند از مترو و وسایل نقلیه عمومی برای عبور و مرور استفاده کنند برای اقامت هتلی در پیرامون میدان تکسیم رزرو می کنند .

میدان تکسیم استانبول

مجسمه‌ های یادواره جمهوریت

میدان تکسیم استانبول جنبه سمبلیک ویژه‌ای در استانبول به‌حساب می‌آید. این میدان نمادی از جمهوری مدرن و سکولار ترکیه است که به ‌واسطه مصطفی کمال یا همان آتاتورک شکل گرفت. در میان تمامی موارد پرتلاطم یادشده درباره این میدان، یادواره استقلال در وسط میدان با غرور خاصی سر برافراشته است.

میدان تکسیم استانبول

یادواره استقلال، طرحی دوطرفه است. یک طرف آن مصطفی کمال را در لباس سربازی و در حال رهبری نیروهای ترکیه نشان می‌دهد و در سوی دیگر نیز مصطفی کمال پیروز یا همان آتاتورک را در قامت رهبر جمهوری نوی ترکیه به نمایش می‌گذارد. سربازهای موجود در هر دو سوی این یادواره، پرچم ترکیه را در دست دارند و بر اساس اطلاعات وب ‌سایت greatistanbul.com، نمادی از ارتش ترکیه به ‌حساب می‌آیند.

این مکان جایی است که اشخاص بزرگ برای نشان دادن احترام خود با تاج گل به سراغ آن می‌آیند و گردهمایی عمومی شهر نیز در این محل انجام می‌شوند. در برخی از موارد این گردهمایی‌ها شامل جشن‌های عمومی است ولی در سایر مواقع، مردم برای رساندن صدای خود به گوش دولت در این میدان جمع می‌شوند.

خیابان استقلال استانبول

تکسیم تنها در میدانش خلاصه نمی شود بلکه خیابان استقلال(Istiklal Caddesi)که به این میدان منتهی می شود نیز اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و توریستی برای استانبول دارد. خیابان استقلال از مشهورترین خیابان های استانبول به شمار می آید و آمارها نشان داده‌اند که به طور متوسط آخر هفته‌ها حدود 3 میلیون نفر از مناطق اطراف به این خیابان آماده و در آن به تفریح می پردازند.

خیابان استقلال استانبول

طول خیابان استقلال 1.4 کیلومتر است اما به دلیل وجود مراکز خرید و تفریحی و تفریحات خیابانی که در استقلال هست، اغلب پیاده روی زیادی که در این خیابان انجام می‌دهید شما را خسته نخواهد کرد.

اگر بخواهیم تفرجگاه های موجود در این خیابان را برشماریم، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

لباس فروشی، فروشگاه لوازم آرایشی، موزه مادام توسو، فروشگاه ترانه، انواع رستوران و غذاخوری و کافه، لباس فروشی، شهربازی، کلاب شبانه، بستنی فروشی و سینما.

اگر هدف شما از حضور در خیابان تکسیم لذت بردن از محیط و گردش است باید بگوییم که کمی نگاهتان را از شلوغی ها دور کنید و روی معماری بناهای موجود در این خیابان تمرکز نمایید زیرا اغلب ساختمانهای خیابان استقلال در زمان حکمرانی عثمانیان ساخته شده اند و دیدنی هستند. همچنین پیشنهاد می کنیم که هنگام غروب به خیابان استقلال بروید تا بتوانید از موسیقی های خیابانی هم لذت ببرید. جالب این که بسیاری از هنرمندان ایرانی هم در این خیابان موسیقی اجرا می کنند.

آدرس میدان تکسیم استانبول

یکی از مزایای اصلی منطقه تکسیم، دسترسی آسان به آن است زیرا امکان رسیدن به آن از روشهای اتوبوس، تراموا، مترو و تاکسی وجود دارد. با هم کمی با وسایل نقلیه موجود در این بخش از استانبول بیشتر آشنا می شویم:

ایستگاه متروی تکسیم:

ایستگاه متروی تکسیم درست در کنار میدان آن قرار دارد و با نام متروی تکسیم Taksim Metro Station شناخته می شود. از این ایستگاه تا مرکز میدان تکسیم درست 22 متر فاصله است.

ایستگاه اتوبوس تکسیم:

چهار ایستگاه اتوبوی در نزدیکی میدان تکسیم وجود دارند که به طور پیاده 4 دقیقه طول می کشد که از آنها به میدان برسید. تمامی این ایستگاه ها تکسیم نام دارند. برای این که با اتوبوس به میدان تکسیم برسید، کافیست اتوبوسهایی را سوار شوید که روی آنها یکی از کدهایی که ذکر می کنیم وجود داشته باشد؛ کدها از این قبیل هستند: 25G و 37T و 38kt و 40 و 48T و 49T و 129T و DT2 و DT1

ایستگاه تراموای تکسیم:

اگر به تصاویر توجه کرده باشید، متوجه می شوید که از میان میدان استقلال تراموا می گذرد اما هیچ اتومبیلی اجازه عبور از این خیابان را ندارد. تراموای میدان تکسیم، گردشگران را از ابتدا تا انتهای خیابان استقلال می برد.

بیشتر بخوانید:

مراکز خرید نزدیک میدان تکسیم استانبول

بهترین رستوران های منطقه تکسیم استانبول

هتل های 4 ستاره میدان تکسیم استانبول

معرفی هتل های 5 ستاره میدان تکسیم استانبول

بنای یادبود جمهوریت در میدان تکسیم استانبول

نقشه و موقعیت جفرافیایی میدان تکسیم استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

sadabad camii istanbul

مسجد سعدآباد استانبول

مسجد سعدآباد استانبول مسجد سعدآباد استانبول (Sadabad Camii – Çağlayan Camii) اولین مسجد ساخته شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =