چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده استانبول (Şehzade Mosque) از مساجد قرن شانزده دوره عثمانی است که در منطقه فاتیح، بر روی تپه سوم، بین دو مسجد فاتیح و مسجد بایرید قرار دارد.

مسجد شاهزاده محمت برای یادبود و بزرگداشت شاهزاده محمت که در ۲۲ سالگی بیماری فوت کرد و به دستور پدرش سلطان سلیمان اول که از فقدان شاهزاده، بسیار محزون بوده است، ساخته شده است دستور ساخت این بنای زیبا مربوط به سال ۱۵۴۳ است که ۴ سال ساختان طول کشید.

معمار مسجد معمار سینا است که از معروفترین معماران سبک عثمانی است که آثار بسیار زیادی را خلق کرده است. مسجد شاهزاده محمت اولین مسجدی است که این معمار نامدار ساخته است.

معماری مسجد شاهزاده محمت استانبول
مسجد شاهزاده محمت دارای سبک معماری عثمانی است مسجدی بایک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک پیرامونی آن در زیر آنها پنجره‌های مشبک قرار گرفته است. سنگ پوشش مسجد سنگ مرمر است. مسجد دارای دو گلدسته بلند و سفید رنگ است که بر روی سنگ‌های آن حکاکی انجام شده است این مناره‌ها، زیباترین عنصر مسجد می‌باشند. در مسجد شاهزاده محمت کاشی کاری‌های بسیار زیبا وجود دارد.

پوشش سقف مسجد از داخل گچی است و دیوارها از سنگ مرمر ساخته شده‌اند. یک چلچراغ بسیار بزرگ از سقف آویخته شده است. بر روی گوشه‌های از ستون اسامی خلفی اربعه نصب شده است کمانهای فضای داخلی مسجد و گنبدها به صورت کمانهای مسجد النبی در مدینه است. پنجره‌های با شیشه‌ای رنگی مزین شده‌اند و در داخل گنبدها نوشته‌های قرآنی با رنگ‌های زیبا نوشته شده است. مسجد دارای محراب بسیار زیبا است. در حیاط مسجد که بسیار متقارن است وضوخانه‌هایی قدیمی وجود دارد که در حال حاضر بسته شده‌اند. فضای سبز جلوی مسجد بسیار زیبا است درختان کهنسال بوی تاریخ می‌دهند.

نحوه دسترسی به مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده محمت در منطقه تاریخی فاتیح در محله شاهزاده شهر استانبول قرارگرفته است برای دسترسی به این محل می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی و مترو وتراموا، استفاده نمایید. اگر از اتوبوس شهری استفاده می‌کنید در ایستگاه Şehzadebaşı پیاده شوید. اگر از متروی شهری استفاده می‌کنید در ایستگاه Vezneciler پیاده شده و با یک پیاده روی کوتاه به مسجد برسید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد شاهزاده استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سه =