موزه نیروی دریایی

موزه نیروی دریایی استانبول

موزه نیرو دریایی از نظر جغرافیایی در منطقه ی بشیکتاش استانبول و در ساحل اروپایی تنگه بسفر(باریک ترین تنگه جهان که برای ناو بری استفاده میشود و مرزی بین ترکیه اروپایی و ترکیه آسیایی است) قرار گرفته است.

بندر بشیکتاش در قسمت اروپایی استانبول واقع شده و از سمت شمال توسط مرز شیشلی Şişli و سریر و از غرب توسط کاگیتان و از جنوب توسط بی اغلو و از شرق توسط بسفر احاطه شده است. در میدانی که در مقابل موزه نیروی دریایی مشاهده می کنید مقبره ای قرار گرفته که توسط سینان طراح برجسته ترکی طراحی شده که آرامگاه دریا سالار بارباروس هایردین پاشا که در قرن ۱۶ می زیست می باشد.

تاریخچه ساخت موزه نیروی دریایی
موزه نیرو دریایی در سال ۱۸۹۷ و به دستور وزیر نیروهای دریایی ترکیه یعنی بوذاله حسن حسن پاشا احداث شد.

آثار تاریخی موجود در موزه نیروی دریایی
موزه نیرو دریایی استانبول که قدمت آن حدود یک قرن است مجموعه ای بی نظیر از اشیا و مصنوعات تاریخی است که در دوران عثمانی برای دریانوردی استفاده می شد، در خود جای داده است. در سالن و حیاط بزرگ موزه نیرو دریایی مجموعه از کشتی ها و قایق ها و بقیه وسایل و ماکت ها و مجسمه ها در اتاق های کوچکتر قرار دارد.

ساختمان موزه نیرو دریایی پس از تعمیرات و باز سازی که ۵ سال به طول انجامید بزرگتر شد و در سال ۲۰۱۳ به روی عموم مردم باز شد. موزه نیروی دریایی دارای ۲ طبقه و یک زیرزمین است. در زیرزمین این موزه اشیایی مانند مجسمه چهره های برجسته، تزئینات کشتی ها، قطعات زنجیره ای که متعلق به امپراتوری بیزانس است و برای جلوگیری از ورود کشتی های دشمن به شاخ طلایی استفاده می شد، همچنین ماکت هایی از کشتی ها ی عثمانی به نمایش گذاشته شده.

تجهیزات و لوازم کشتی ها و اژدر های نیروی دریایی همچنین قسمتی از قایق تفریحی آتاتورک که برای تفریح همراه با خانواده اش از آن استفاده میکرده یکی از نکات قابل توجه موزه نیرو دریایی است. قایق های ماهیگیری و پاروئی که افراد برجسته ترکی برای سفر های روزانه در آب های ساحلی به همراه خانواده خود و بین قرن های ۱۸ تا ۲۰ ام از آنان استفاده میکردند نیز در سالن بزرگ این موزه قرار دارد. همچنین مانکن های چوبی که یونیفورم نیروهای دریایی ترکیه را به تن دارند، توپ ها و سلاح هایی که در قرن های مختلف مورد استفاده بودند از بخش های قابل توجه موزه نیروی دریایی است.

از دیگر جاذبه های موزه نیرو دریایی به ماکت ها و تصاویری که بر روی دیوار ها نصب شده و بیانگر ۱۴ سواحل امپراتوری عثمانی است و قدمت آنها به قرن نوزدهم بر میگردد اشاره کرد، همچنین قایق هایی به نام سایک که از چوب های نازک و بلند ساخته شده که برخی از آنان تصویری از پرنده ای بر روی کمان را بر روی خود دارند که بیانگر قدرت امپراتوری عثمانی است.

یکی از راز های موزه نیروی دریایی این است که بسیار از کشتی ها و قایق ها با طلا تزئین شده اند و وسایلی که با تصاویری همچون کت و شلوار، هلال و پرچم تزئین شده اند وسایل مورد استفاده سلطان بوده و وسایلی که با برگ ها گل ها و میوه ها تزئین شده مورد استفاده حرم. برخلاف نیرو های دریایی دیگر کشور ها که تزئیناتی چون پری دریایی و چهره زنان را برای خود انتخاب می کردند وسایل نیروی دریایی ترکیه اغلب با حیوانات قوی و سریع مانند عقاب و شیر تزئین شده اند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه نیروی دریایی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =