بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

جزیره بیوک آدا که معنای آن جزیره بزرگ می شود، بزرگترین جزیره از نه مجمع الجزایری است که اصطلاحا به جزایر پرنس شهرت دارند و در  استانبول ترکیه واقع شده اند.در یک روز آفتابی در استانبول، یکی از گزینه های جذاب برای گشت و گذار در این شهر، سفر با کشتی از بندرگاه آن و بازدید از جزیره زیبای بیوک آدا می باشد.زمانی که در فضای بیوک آدا قرار می گیرید، براحتی خستگی و کسالت را فراموش می کنید و با قدم زدن در اسکله تاریخی بیوک آدا، از هوای تازه و فرحبخش آن نهایت بهره را ببرید.در طول مسیر حرکت به سوی بیوک آدا، از همراهی پرندگان دریایی نیز لذت وافر خواهید برد و خاطره خوبی را از سفر به این جزیره به همراه خواهید برد.

بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

درباره‌ی جزیره بویوک آدا استانبول
همانطور که گفته شد Büyükada (به معنی “جزیره بزرگ” در زبان ترکی؛) بزرگ‌ترین جزیره از نه جزیره به اصطلاح جزایر شاهزاده در دریای مرمره، در نزدیکی استانبول می‌باشد، با مساحت حدود ۲ مایل مربع (۵ کیلومتر مربع). این منطقه به طور رسمی یک محله در ناحیه Adalar (جزایر) استان استانبول، ترکیه است.

جزیره بیوک آدا استانبول متشکل از دو قله است. یکی از آن‌ها که نزدیکترین به خلیج قایق‌ها می‌باشد، İsa Tepesi (به معنی عیسی هیل در ترکی) نام دارد که نام قدیمی آن Hristos (، نام یونانی برای عیسی مسیح) بوده است، که بر روی قله آن یتیم خانه سابق یونان، که یک ساختمان چوبی بزرگ است و در حال حاضر در حال فروپاشی است قرار دارد. در دره بین دو تپه کلیسا و صومعه آژیوس نیکولاوس و یک نمایشگاه سابق که Luna Park نامیده می‌شود، قرار دارد.

تاریخچه و درباره جزیره بیوک آدا استانبول

جزیره بیوک آدا استانبول متشکل از دو قله است یکی از آنها دقیقاً کنار محله پهلو گرفتن کشتی‌های مسافربری در اسکله است تپه عیسی نام دارند که در بالای این تپه یتیم خانه‌ای که توسط مردم یونان باستان ساخته شده. این بنای تاریخی در واقع یک ساختمان چوبی بزرگ است که در حال حاضر در حال فروپاشی است. بین این دو تپه که در یکی از آنها صومعه آرشیو و نیکلاس قرار دارد و در بالای دیگری یتیم خانه بزرگ یک نمایشگاه برگزار می‌شد که به لونا پارک مشهور بود.

امپراتور دوره بیزانس جاستین دوم که کاخ بزرگ و صومعه‌ی واقع در جزیره بیوک آدا Buyukada استانبول در دوره حکومت ایشان در سال ۵۶۹ پس از میلاد بنا شد. کلیسای واقع در جزیره بیوک آدا محل تبعید برای شاهزادگان و مهاجران بیزانس بود از جمله افراد مشهور و بزرگی که به این جزیره تبعید شدند می‌توان به Irene, Anna dalassena, Theophano اشاره کرد.

شاهزاده فخر النسا زید نقاش و مجسمه ساز مشهور در سال ۱۹۰۱ در این جزیره به دنیا آمد. لئون تروتسکی نیز پس از تبعید او از اتحاد جماهیر شوروی در فوریه ۱۹۲۹ لئون تروتسکی در آوریل ۱۹۲۹ به جزیره بیوک آدا استانبول منتقل شد جایی که تا ژوئیه سال ۱۹۳۳ در خانه‌ای به نام عمارت یاناروس زندگی کرد.
مکان‌های تاریخی متعددی در جزیره بیوک آدا وجود دارند. چندین ساختمان تاریخی مانند کلیسای ارتودوکس یونانی و صومعه قرون وسطایی که به قرن ششم بر می‌گردند. کلیسای حاجیو دیمیتریوس و مسجد حمیدیه توسط عبدالحمید دوم ساخته شده است اسکله این جزیره توسط معمار ارمنستانی مهران آذریان طراحی ساخته و طراحی شده. در نیمه اول قرن بیستم جزیره در میان ترکان یونانی‌ها یهودیان و ارمنی‌ها بیشتر محبوب بود.

بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

جزیره بیوک آدا استانبول امروزی

جمعیت جزیره بیوک آدا استانبول امروز حدود ۷۰۰۰ نفر است. همانطور که در هشت جزیره دیگر، وسایل نقلیه موتوری – به استثنای وسایل نقلیه خدماتی – ممنوع هستند، بنابر این بازدید کنندگان جزیره را یا پیاده می‌گردند؛ یا با دوچرخه سواری (مغازه‌هایی هستند که دوچرخه‌ها را به صورت ساعتی اجاره می‌دهند)؛ و یا در واگن‌های فانتون متصل به اسب که به عنوان کابین‌های تاکسی عمل می‌کنند و همچنین گشت و گذار “دور جزیره بیوک آدا استانبول را ارائه می‌دهد.

بازدیدکنندگان می‌توانند «تور کوچک» جزیره را با یک فیتون بگیرند تا وقتی که به نقطه‌ای از جاده که شیب شدید به سمت بالای جاده‌ی منتهی به حاجیا یورگی (سنت جورج، در یونان Άγιος Γεώργιος)، یک کلیسای کوچک در بالای یک تپه آن‌ها را متوقف کند برسند. تپه‌ای با منظره‌ی پانورامایی بسیار باشکوه که در آن یک کافه که در باغ خود شراب، چیپس و ساندویچ سوسیس سرو می‌کنند وجود دارد، که این بخشی از تجربه کلاسیک آگی یورگی است.

قایق‌ها و کشتی‌ها از بوستنچی، کارتال و مالتپه در طرف آسیا و از کاباتاش در طرف اروپایی به جزیره بیوک آدا استانبول می‌روند.

سوغاتی های جزیره بیوک آدا استانبول

جزیره بویوک آدا استانبول

جزیره بیوک آدا استانبول دارای بسیاری از کلیساهای تاریخی، صومعه‌ها و املاک است که گردشگران می‌توانند بازدید کنند. کلیساهای اصلی در جزیره بیوک آدا استانبول کلیساهای ارتدوکس یونانی پانداژی و Hagios Demetrios، کلیسای Franciscan از San Pacifico و کلیسای ارمنی Surap Astvadzadzin Verapolium است. ارتدکس یونانی Hagios Georgios Koudonas و Sotiros Christou دو صومعه موجود در این جزیره هستند.

جزیره دارای تعداد زیادی از عمارت های تاریخی است اما محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از Con Persa Yelkencizade، Fabiato و Mizzi Mansions.

بازدید از جزیره بیوک آدا استانبول
جمعیت جزیره بیوک آدا استانبول امروز حدود ۷ هزار نفر است اما در طول تابستان این جمعیت به حدود بیست هزار نفر می‌رسد مجموعه جزایر پرنس به علت جلوگیری از آلودگی هوا اجازه عبور و مرور هیچگونه وسیله نقلیه را به غیر از وسایل نقلیه عمومی خدماتی نمی‌دهند همانطور که در هشت جزیره دیگر وسایل نقلیه موتوری به غیر از وسایل نقلیه عمومی و خدماتی ممنوع هستند حالا این سؤال پیش می‌آید که در طول اقامت خود در این جزیره چگونه به عبور و مرور بپردازیم.

بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

شما می‌توانید از درشکه‌های زیبا که در سرتاسر جزیره بیوک آدا استانبول وجود دارند برای این مسئله استفاده کنیم همچنین می‌توانید به صورت پیاده از قدم زدن در مناظره زیبا و کوچه و بازارهای این جزیره تاریخی لذت ببرید اما پیشنهاد ما برای این کار کرایه کردن دوچرخه است می‌توانید مسافت بیشتری را مدت زمان کمتری نسبت به پیاده روی طی کنید که همین امر باعث اینکه بتوانید از جاهای بیشتری بازدید کنید می‌شود در عین حال که می‌توانید از مناظر بیشتری از این جزیره لذت ببرید این فعالیت جمعه ورزشی و فیزیکی دارد.

بیوک آدا، معروفترین جزیره استانبول

شما می‌توانید با کالسکه یا درشکه یک تور کوچک کرایه کنید که منجر به نقطه‌ای زیبا بر فراز و گیاه آل جی می‌شوند کلیسای کوچک بالای تپه با منظرهای دیدنی و باشکوه می‌باشد و یک کافه که در حیاط خود نوشیدنیهای گوارا چیپس ساندویچ سوسیس مخصوص سرو می‌کنند این یکی از تجارب کلیسای حاجیا یورگی است.

جزیره صدف استانبول مروارید جزایر پرنس

نحوه دسترسی به جزیره بیوک آدا استانبول
دسترسی به این جزیره کار سختی نمی‌باشد و تنها از طریق قایق‌های مسافربری امکان پذیر است. قایق‌ها و کشتی‌های مسافربری از بندر بستانچی، کارتال و مال تپه که در طرف آسیایی جزیره بیوک آدا استانبول و کاباتاش در سمت اروپایی آن قرار دارد به مقاصد خود رهسپار می‌گردند.

راه‌های رفتن به جزیره بویوک آدا استانبول
۲ ساعت و ۱۷ دقیقه (۳۳٫۱ کیلومتر) از طریق بندر دریای کاباتاش آدالار بوستانچی

۲ ساعت و ۳۵ دقیقه (۳۵٫۷ کیلومتر) از طریق دایره دوردست استانبول / O-1 / D100 و اتوبوس دریایی Kabatas Adalar Bostancı

۲ ساعت و ۳۸ دقیقه (۵۳٫۱ کیلومتر) از طریق Istanbul Chevre Yolu / O-2

این مسیرها, مسیرهایی هستند که شما از استانبول تا بندر را می‌روید و از بندر با اتوبوس‌های دریایی به عبارتی همان کشتی‌های سریع السیر به جزیره بیوک آدا استانبول می‌روید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی جزیره بیوک آدا استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =