همه چیز در مورد قبوض ترکیه و روش های پرداخت

همه چیز در مورد قبوض ترکیه و روش های پرداخت

قبوض در ترکیه

قبض آب، برق و گاز
طبق قانون ترکیه، کلیه قبض های آب، برق و گاز خانه باید به نام مستاجر انتقال پیدا کند. برای به نام زدن قبوض به کارت اقامت نیاز دارید. در صورتیکه هنوز اقامت نگرفته اید، قبض ها را به نام کفیل ترک که خانه را نیز از طریق وی اجاره کرده اید، می زنید. سپس پس از اخذ کارت اقامت، می توانید به نام خودتان بزنید.

انتقال قبوض شامل هزینه می باشد.

بعد از اتمام مدت اجاره، به ادارات مربوطه مراجعه کرده و نسبت به ابطال قبوض اقدام می نمایید. در صورت عدم بدهی، مبالغ فوق به شما برگردانده می شود.

اگر منزلی که اجاره می کنید، به صورت مجتمع و برج باشد، به دلیل وجود سیستم مرکزی آب و گاز در این مجتمع ها، نیازی به انتقال قبوض نمی باشد و تنها قبض برق به نام مستاجر می باشد.

نحوه پرداخت قبوض در ترکیه

برای پیدا کردن آسان‌ترین راه، استانبول سرا ابتدا شما را با تعدادی از روش های پرداخت قبوض در ترکیه آشنا ممی کند و شرایط مختلف آن را بررسی می‌کند با ما همراه باشید.

مراجعه به دفتر مرکزی شرکت مربوطه
یکی از قدیمی و سنتی‌ترین روش های پرداخت قبوض در ترکیه این است که به دفتر مرکزی شرکت مربوطه مراجعه کرده و دقایقی منتظر بمانید تا نوبتتان شود و بتوانید هزینه‌ی قبض را به یکی از کارمند‌ان پرداخت کنید و سپس رسید را دریافت کنید.

البته این روش برای بسیاری از افراد خسته‌کننده و دشوار است. به خصوص که به چندین ساعت زمان نیاز دارد و باید هزینه حمل و نقل را هم پرداخت کنید. اگر هم دفتر مرکزی این موسسات از محل زندگی دور باشد، می‌توان گفت سخت‌ترین راه پرداخت قبوض، پرداخت حضوری در دفاتر شرکت مربوطه محسوب می‌شود! بنابراین، بهتر است جایگزین آسانتر و مناسبتری نیز داشته باشیم.

پرداخت در مرکز PTT:
PTT یک شرکت پستی دولتی است که دارای دفاتر در نقاط مختلف ترکیه است. مرکز PTT به عنوان شرکتی که دقیق و سریع کار می‌کند، شاخته می‌شود. تمام روزهای هفته به جز شنبه و یکشنبه (که تعطیلات آخر هفته هستند) از ساعت 8:30 صبح تا 5.30 بعد از ظهر فعالیت می‌کند.

انواع مختلف قبض (مانند حق اشتراک برق، آب و اینترنت) را می‌توانید از طریق خدمات این شرکت پرداخت کنید. کافی است صورتحساب را بگیرید و به نزدیکترین شعبه شرکت “پی‌تی‌تی” مراجعه کنید و سپس رسید پرداخت را دریافت کنید.

سختی این روش نسبت به روش اول کمتر است؛ خصوصا از زمانی که شعبه‌های آن در اکثر محلات ترکیه راه اندازی شده‌اند و تنها چند دقیقه ممکن است پرداختتان طول بکشد.

پرداخت از طریق حساب بانکی
این یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های پرداخت قبوض در ترکیه است؛ اما مهمترین شرطش این است که باید برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه اقدام کنید. سپس، می‌توانید از طریق گوشی تلفن همراه یا رایانه شخصی، در هر زمانی که بخواهید از طریق حساب بانکیتان قبوض را پرداخت نمایید.

امکان دیگری که این گزینه در اختیارتان قرار می‌دهد، امکان پرداخت اتوماتیک قبوض از طریق اپلیکیشن است. به این ترتیب، قبض هایتان از طریق اپلیکیشنی که به حساب بانکیتان متصل است، به صورت خودکار پرداخت می‌شود و بخش زیادی از نگرانی‌هایتان درباره‌ی پرداخت قبوض از این طریق حل می‌گردد.

اگر حساب بانکی در بانک زراعت دارید، می توانید از طریق موبایل بانک زراعت، به قسمت پرداخت قبوض رفته و قبض های خود را پرداخت نمایید. برای این کار باید در قسمت مربوط شماره قرارداد روی قبض را وارد نمایید و قبض را پرداخت کنید.

دفاتر پرداخت قبوض
یکی دیگر از راه‌های پرداخت قبوض در ترکیه، مراجعه به دفاتری است که دقیقا برای همین کار درنظر گرفته شده‌اند. «دفاتر پرداخت قبوض» از راه‌هایی است که در ترکیه هنوز مورد استفاده عده‌ی زیادی از مردم قرار می‌گیرد.

مزایای پرداخت الکترونیکی قبض در ترکیه

بانک‌ها برای استفاده از خدمات پرداخت در ترکیه از طریق حساب‌هایی که باز می‌کنید، چندین امکان به مشترکان ارائه می‌دهند، از جمله:

  • امکان پرداخت صورتحساب در شعب بانکی، از طریق تلفن همراه یا دستگاه خودپرداز.
  • پرداخت قبض از حساب بانکی یا کارت اعتباری در مهلت تعیین‌شده برای پرداخت، با انتخاب قابلیت پرداخت خودکار.
  • اگر مانده حساب شما کافی نباشد، سرویس پیامکی برخی از بانکها می‌تواند به صورت رایگان به شما اطلاع دهد.
  • هنگام پرداخت صورتحساب، بانکها هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کنند.

مراحل پرداخت قبض از طریق تلفن همراه

از آنجا که استانبول سرا قصد دارد در این مطلب به شکلی مفید و کاربردی شما را با روش های پرداخت قبوض در ترکیه آشنا کند، فرآیند پرداخت قبض برق از طریق اپلیکیشن تلفن همراه بانک کویت ترک (Kuveyt Türk Katılım Bankası) را به عنوان نمونه‌ای که به طور گسترده در ترکیه استفاده می‌شود، توضیح خواهیم داد:

1- بعد از ورود به برنامه و انتخاب «گزینه‌ها»، صفحه‌ای ظاهر می شود که در آن باید روی Payments کلیک کنید.

2- وقتی به این مرحله رسیدیم، روی گزینه‌ی صورتحساب‌ها کلیک می‌کنیم؛

3- در بین گزینه‌های ظاهرشده، روی گزینه‌ی پرداخت قبض کلیک می‌کنیم؛

4- در این مرحله کاربر باید شرکت مرتبط با قبض مربوطه (اعم از گاز ، آب یا برق) را انتخاب کند.

5- نکته‌ی قابل توجه این است که در ترکیه چندین شرکت وجود دارند که خدمات مشابهی (مانند تامین برق) را ارائه می‌دهند. به همین دلیل، بعد از کلیک روی گزینه‌ی «برق» یکی از شرکت های برق فعال در ترکیه را انتخاب می‌نماییم.

پس از انتخاب نام شرکتی که از خدماتش استفاده می‌کنید، به عنوان مثال شرکت برق ck boğaziçi elektrik، شماره مشترک را وارد می‌کنیم که معمولاً این شماره در همان صورتحساب وجود دارد. سپس، برای نشان دادن مبلغی که باید توسط مشترک پرداخت شود، باید کلید next را بزنید. بعد از تائید مبلغ قابل پرداخت، پرداخت انجام می‌شود.

یادآوری این نکته ضروری است که کاربر برنامه، برای پرداخت ماه آینده نیازی به بازگشت و طی کردن کل مراحل قبلی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهد، رفتن به سراغ آخرین تراکنش‌هاست تا مستقیماً به مرحله پنجم برود و هر صورتحساب را از همان مرحله پرداخت کند.

پرکاربردترین روش های پرداخت قبوض در ترکیه کدام‌اند؟

آمار جالبی از روش های پرداخت قبوض در ترکیه در سال 2018 منتشر شده است که نشان می‌دهد بیشترین پرداخت افراد از طریق کارت‌های اعتباری (Credit Cards) بوده است. طبق این گزارش 74% پرداخت‌ها از طریق کارت اعتباری (Credit Cards)، 11% از طریق E-wallet، 6% از طریق Debit cards، 4% به صورت پرداخت نقدی، 3% به صورت پیش‌پرداخت و 2% هم به صورت انتقال بانکی پرداخت شده است.

حالا که با چند نوع از روش های پرداخت قبوض در ترکیه آشنا شدید، شاید بد نباشد با نحوه‌ی استفاده از خدمات برق، آب و گاز در ترکیه نیز آشنا شوید. اگر قصد سرمایه گذاری از طریق خرید یا اجاره‌ی هتل در ترکیه یا مهاجرت به هر روش دیگر را دارید، دانستن برخی نکات درباره‌ی شرایط زندگی در این کشور، برایتان مفید خواهد بود.

شرایط استفاده از برق در ترکیه
برق از طریق کنتورهایی خارج از خانه شما یا در یک مکان مشترک (معمولاً راهرو طبقه همکف) در ساختمانهای آپارتمانی، تامین و اندازه گیری می‌شود. قبض برق را شما در همانجا یا در صندوق پستی‌تان دریافت خواهید کرد. اگر قبض را پرداخت نکنید، شرکت تامین کننده‌، برق شما را قطع کرده و کنتور برقتان را پلمب می‌کند. البته می‌توانید سیم‌ها را برش داده با شکستن پلمپ از برق استفاده کنید؛ اما باید برای جریمه سنگین (مبلغی جداگانه از جریمه‌ی تأخیر در پرداخت) آماده باشید!

قطع برق در بسیاری از مناطق غیرعادی نیست؛ بنابراین، خوب است در هنگام خاموشی، چراغ قوه یا دیگر وسایل روشنایی را داشته باشید. برای کامپیوترتان خود می‌توانید منبع تغذیه‌ی غیرقابل قطع (UPS) تهیه کنید که باعث می‌شود کامپیوتر شما به اندازه‌ای روشن بماند که بتوانید کار خود را ذخیره کنید و دستگاه به طور ناگهانی خاموش نشود. برای محافظت از کامپیوتر و سایر وسایل برقی در برابر نوسانات برق، از یک محافظ استفاده کنید.

ولتاژ: پریزهای برق ترکیه 220 ولت و فرکانس 50 هرتز است. آنها روی دو شاخه با برآمدگی‌های گرد (مانند آنچه در ایران رایج است) کار می‌کنند.

شرایط استفاده از آب در ترکیه

آب توسط شهرداری محلی تأمین می‌شود. آب شیر، آب قابل‌آشامیدنی و ضدعفونی‌شده با کلر است. با این حال، اکثر مردم، در نزدیکی محل زندگیشان، از جایی که تامین کننده‌ی آب بسته‌بندی‌شده در بطری است، آب بطری تحویل می‌گیرند. این بطری های سنگین 19 لیتری را می‌توان در یک دستگاه ایستاده به صورت معکوس قرار داد، یا روی یک میز گذاشت و با یک پمپ سیفون استفاده کرد.

شرایط بهره‌مندی از گاز شهری در کشور ترکیه

خانه شما ممکن است در محله‌ای واقع شده باشد که دارای لوله‌کشی گاز طبیعی است. در این حالت باز هم باید حق اشتراک جدیدی را در شرکت گاز محلی ثبت کنید. برخی از مجتمع های مسکونی گاز طبیعی را به صورت جمعی خریداری می‌کنند و صورتحساب هر مستاجر را به تناسب مقدار گازی که استفاده می‌کنند، تحویل می‌دهند. در این صورت قبض شما توسط سازمانی که مجتمع مسکونی شما را اداره می‌کند، به شما تحویل داده خواهد شد. اگر گاز لوله‌کشی ندارید هم می‌توانید گاز طبیعی (LPG) را به صورت کپسول از یک شرکت تامین کننده‌ی محلی خریداری کنید و تحویل بگیرید.

آموزش کلمات ترکی استفاده شده در مطلب:

اصطلاحات استفاده شده در مطلب معادل ترکی استانبولی
قبض گاز Doğalgaz Faturası
قبض آب Su Faturası
قبض برق Elektrik Faturası
کارت اقامت Kimlik kartı
مستاجر Kiracı
کفیل Kefil
 بانک زراعت Ziraat Bankası

 گرفتن امتیاز برق در ترکیه به صورت شخصی و حقوقی

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =