پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول(انگلیسی: Ortaköy Mosque، ترکی: Ortaköy Camii ) در کنار پل معروف بسفر واقع شده و موقعیت این مسجد دیدنی در کنار سازه مدرن پل می تواند چشم اندازی از استانبول قدیم و جدید را در یک نگاه به گردشگران نمایش دهد .

مسجد اورتاکوی استانبول 

عملیات ساخت این مسجد در سال 1854 میلادی به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی آغاز شد و بعد از طی دوره ای دو ساله و به کارگیری نیروهای کاری و توانمند و همچنین معماری برجسته در سال 1856 به اتمام رسید و به عنوان میعادگاهی برای مسلمانان به بهره برداری رسید . معمار این بنا فردی به نام نیکوگوس بالیان بوده که از نمونه کارهای این معمار می توان به کاخ مجلل دولما باهچه استانبول اشاره نمود .

مسجد اورتاکوی استانبول 

مسجد Ortaköy یا مسجد بیوک مجیدیه استانبول به سبک نئو باروک در مکان سابق مسجد کوچکی که در جریان شورش های سال 1730 نابود گشته ساخته شد و از زمان ساخت تا کنون بارها عملیات بازسازی و تعمیر بر روی آن انجام شده است. آخرین دوره بازسازی این مسجد به چند سال قبل بر می گردد که درهای مسجد زیبای اورتاکوی در سال 2014 بعد از یک تعمیر اساسی مجددا به روی بازدیدکنندگان گشوده شد .

مسجد اورتاکوی استانبول 

این مسجد که از دیدنی های استانبول می باشد به سبب سبک معماری فوق العاده خود و قرار گرفتن در منطقه‌ زیبا و دیدنی اورتاکوی در تنگه‌ بسفر شهرت یافته است.

اورتاکوی دارای دو مناره پله دار با یک جایگاه موذن بوده و دیوارهای آن با سنگ سفید ساخته شده است . دیوارهای تنها قبه آن نیز با موزائیک های صورتی رنگ آراسته شده اند.

محراب و منبر مسجد تلفیقی از موزائیک و مرمر می باشد که با ظریف کاری ویژه ای ساخته شده است . پنجره های بلند این مسجد طوری طراحی شده اند که بتوانند نور متغیر تنگه را به داخل مسجد منعکس کنند.

زیر سقف مزین مسجد چندین نمونه استادانه از خوشنویسی عربی، اثر سلطان عبدالمجید به چشم می خورد که بسیار دیدنی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سلطان عبدالمجید خطاطی ماهر بود.

بازدید از مسجد اورتاکوی استانبول
مسجد اورتاکوی استانبول در یکی از زیباترین محلات بشکیتاش واقع شده است. این محله که در ساحل دریای مرمره و قسمت اروپایی شهر استانبول واقع شده است یکی از محلات قدیمی و اصیل این شهر است. مسجد اورتاکوی استانبول مجاورت اماکن زیبا و تاریخی زیادی قرار گرفته است که شما می توانید در برنامه تور استانبول خود از این امکان نیز دیدن نموده و لذت ببرید تعدادی از این اماکن عبارتند از:

عمارت تاریخی طاریهی هامان، عمارت تاریخی هاتیک سلطان، عمارت مالتا، کاخ و مسجد دولما باغچه، موزه معصومیت، حمام ترکی قلیچ علی پاشا، موزه نیروی دریایی ، کاخ ییلدیز، پارک تکسیم و میدان ملی تکسیم، اسکله بشکیتاش و دهها مکان زیبا و دیدنی دیگر …

به علت چشم انداز زیبای مسجد اورتاکوی استانبول کافه های زیبای بسیاری درفضای باز اطراف آن برپا شده اند که با نوشیدن چای ترکی و غذاهای سنتی ترکیه می توانید گردش خود را دلچسب تر و خاطره انگیز تر کنید.

نحوه دسترسی به مسجد اورتاکوی استانبول

برای رسیدن به مسجد اورتاکوی استانبول می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید اگر در منطقه آسیایی استانبول قرار دارید با استفاده از اتوبوس‌های دریایی می‌توانید با هیجان بیشتری به این مکان برسید و اگر در منطقه اروپایی مستقر هستید از طریق تراموا و تاکسی و اتوبوس‌های شهری به راحتی می‌توانید به این بنای تاریخی برسید. این بندرها ساحل دریا در تقاطع بلوار دولما باهچه و بارباروس واقع شده است که در مجاورت مسجد اورتاکوی ایستگاه تراموا به همین نام واقع شده است.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد اورتاکوی استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 3 =